سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به فرزند خود حسن فرمود : ] کسى را به رزم خود مخواه و اگر تو را به رزم خواندند بپذیر ، چه آن که دیگرى را به رزم خواند ستمکار است ، و ستمکار شکست خورده و خوار . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :1
کل بازدید :6780
تعداد کل یاداشته ها : 8
103/2/8
8:55 ص

ارادوین هاوارد آرمسترانگ

رادیو FM را «ادوین هوارد آرمسترانگ» اختراع کرد. اما سال ها طول کشید تا این باند رادیویی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد و ردیفی از اعداد نشان گر موج را در گیرنده های کوچک خانگی به خود اختصاص دهد. خود آرمسترانگ نیز زندگی حرفه ای پر فراز و نشیبی را گذراند و برای به کرسی نشاندن حرف خود زحمات بسیار کشید و صدمات فراوان دید. ماجرای او و رادیو FM، شباهت عجیبی به داستان نیکولا تسلا و اختراع خود رادیو دارد. ادوین آرمسترانگ در 18 دسامبر 1890 در شهر نیویورک به دنیا آمد و مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. نبوغ او در زمینه دانش الکترونیک که با آینده بینی خاصی تلفیق شده بود، دیدگاهی بسیار فراتر از زمانه زندگی اش به او داده بود. آرمسترانگ جز رادیو FM، اختراعات دیگری نیز داشت، به گونه ای که امروزه او را پدربزرگ رادار و نیای ارتباطات ماهواره ای می دانند. زمانی که او دانشجوی سال سوم دانشگاه کلمبیا بود، «مدار باز تولیدگر» (Regenerative circuit) را اختراع کرد و در سال 1914 به ثبت رساند، در 1918 نوعی گیرنده موسوم به Super Heterodyne و در 1922 نیز «مدار ابربازتولیدگر» (Super regenerative circuit) را به ثبت رساند. اما بسیاری از اختراعات او بعدها مورد ادعای دیگرانی قرار گرفت که در دادگاه ها رأی را به نفع خود تغییر دادند و امتیاز اختراعات او را به نام خود به ثبت رساندند.

ادامه مطلب...

  
  

واتزندگی نامه جیمز وات

جیمز وات مخترع اسکاتلندی که اغلب از او به عنوان مخترع ماشین بخار زیاد یاد می‌شود چهره اصلی انقلاب صنعتی است.

وات در واقع اولین سازنده ماشین بخار نیست. «هرو او آلکساندریا» در قرن اول میلادی ابزارهای مشابهی را توصیف کرده بود. در سال 1698 «توماس ساوری» ماشین مشابهی را به ثبت رساند که برای تلمبه کردن آب از آن استفاده می‌شد و در 1712 «توماس نیوکومن» نوع پیشرفته‌تری از آن را به ثبت رساند. با وجود این ماشین ساخته شده توسط نیوکومن کارایی بسیار کمی داشت و آن را فقط برای خارج کردن آب از معادن زغال سنگ به کار می‌گرفتند.

  وات با اینکه فقط یک دوره کارآموزی یکساله را در زمینه ابزارسازی گذرانده بود ولی از استعداد ابداع و نوآوری فراوان برخوردار بود. وی در سال 1764 هنگامی که مشغول تعمیر یک مدل از ماشین‌های نیوکومن بود به ماشین بخار علاقمند شد. وات اصلاحاتی آنچنان مهم و ارزنده در ماشین اختراعی نیوکومن به عمل آورد که می‌توان او را مخترع اولین ماشین بخار دانست.

  ادامه مطلب...

94/3/28::: 5:3 ع
نظر()