سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دلها، خاک و دانش، نهال و گفتگو، آب است . هرگاه آب از خاک جدا افتد، نهال خشک گردد . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :10
کل بازدید :6809
تعداد کل یاداشته ها : 8
103/2/20
4:7 ص

r

مایکل فارادی

به عنوان کارگر در آزمایشگاه شیمی و فیزیک به کار نظافت بپردازد. اما او با تکیه بر دستهای سازنده و اندیشه پویا و جسجوگر خود، با سرعت به دستیاری دیوی برگزیده شد و موقعی که در آن زمان دیوی را برای سخنرانیهای علمی به کشورهای اروپایی دعوت کردند. مایکل فارادی نیز همراه دیوی بود و حاصل این سفر سی ماهه، برای او آموختن چند زبان زنده دنیا و آشنایی با دانشمندان معروف زمان و اطلاع از تجارب علمی آنها گردید.در سال 1815 پس از پایان این مسافرت فارادی به کار پرداخت و پس از مدتی به ریاست آزمایشگاههای علمی انجمن سلطنتی انگلیس رسید. فارادی به عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان آزمایشگر علوم تجربی ، به قوانین و اکتشافات بسیار مهمی دست یافت، به طوری که در همان زمان نیز ارزش کارش معلوم شد و همفری دیوی به همکاری با او افتخار می کرد و می گفت : « بزرگترین کشف من کشف وجود فارادی است.» تولد : 22 سپتامبر 1791 حومه لندن  -  فوت : 26 اوت 1867 لندن

 از آثار علمی او:

 1- مطالعه در آثار شیمیایی جریان الکتریسیته و کشف قوانین الکترولیز ( قوانین فارادی) و انتخاب اصطلاحات مربوط به الکتروشیمیایی مانند : الکترود ، آند،کاتد،الکترولیت، . . .

 2- موتور الکتریکی - در سال 1821 فارادی موفق شد که اولین موتور الکتریکی را بسازد، او با گذراندن جریان الکتریسیته از یک چرخ فلزی که در میدان مغناطیسی قرار داشت، توانست چرخ را به حرکت در آورد. ان چرخ متکی بر یک محور رسانا بود که از پایین نیز با سطح جیوه تماس داشت.

 3- تولید الکتریسیته از راه القای مغناطیسی - در هفدهم اکتبر سال 1831 به کشف این پدیده موفق شد که حرکت نسبی یک مغناطیس و یک سیم پیچ می تواند جریان الکتریکی تولید کند. و از آن پس که تکنولوژی تولید الکتریسیته از طریق دیناموها و آلترناتورها ( مولد های جریان پیوسته و متناوب ) شروع و تکمیل شد. فارادی نه تنها در اندیشه اختراع و اکتشاف و ساختن بود، بلکه « یاددادن » و به ویژه آموزش علوم به کودکان را وظیفه خود می دانست. او از همان ساله ای اولیه ای که به سرپرستی آزمایشگاههای علوم تجربی منصوب شد، در روزهای مشخصی از هفته ( چهارشنبه ها) برای کودکان در محل ازمایشگاه سخنرانی و آزمایش می کرد. جالب است که گفته شود هنوز سخنرانی های علمی پس از یک و نیم قرن، در سطحی گسترده هنوز ادامه دارد! گرچه فارادی در 26 اوت 1867 وفات یافت ولیکن تا زمانی که آثار الکتریسیته و مغناطیس مورد مطالعه و استفاده انسان قرار می گیرد یاد فارادی زنده است.


94/3/29::: 11:36 ص
نظر()